שאלות ותשובות נפוצות בנושא DBT

איך יודעים אם שיטת טיפול DBT היא השיטת טיפול שמתאימה לי ?

אם הדרך שבא אתה מתנהג כתוצאה מהרגשות שאתה מרגיש מפריעה למערכות היחסים שלך עם אנשים שונים ,במשפחה בעבודה או בכל מקום אחר. יתכן שזה סימן לכך ש-DBT יכול להתאים לך. אם הרגשות שלך מרגישים חסרי שליטה, מציפים או מתישים, DBT עשוי גם להיות מועיל. הנה עוד כמה גורמים שיכולים להפוך אותך למועמד טוב ל-DBT:

  • אם לפעמים אתה מבולבל לגבי הרצונות הצרכים שלך ואיזה מין זהות יש לך או מרגיש שאתה אבוד בלי סיבה לפעמים שנראית לעין
  • אם אתה חווה תנודות במצב הרוח שנמשכים זמן רב יותר או חמורים יותר מרוב האנשים.
  • אם אתה מרגיש שהעולם מאתגר אותך וחושף אותך לעוצמות של אתגרים שקשה לך להתנהל מולם.
  • אם אתה נוטה להסתכסך או להיפגע בקשרים שלך עם בני משפחה, חברים או שותפים. לפעמים אתה מאבד קשרים על דברים של מה בכך
  • אם אתה מסתובב כועס רוב היום על אנשים ומצבים. יתכן שאתה נוטה להתפרץ על אנשים קרובים אליך, או מדי פעם להתנהג בצורות מזיקות. 
  • אם אימצת התנהגויות של פגיעה עצמית, שימוש לרעה באלכוהול או סמים, הוצאה מופרזת של כסף או התנהגות מינית מסוכנת. 
  • אם אתה חווה תחושות של חוסר תקווה או ריקנות שנראות בלתי ניתנות להתגברות. 
  • אם אתה מוצא עצמך לכוד במחשבות טורדניות בלתי פוסקות על מה שהיה ומה שיהיה
  • אם העולם נחווה כמקום מסוכן

כדי להבין אם DBT מתאים לך, תוכל לפנות לאיש מקצוע ולהתייעץ איתו או לקרוא עוד באתר.

האם הטיפול מתבצע כפגישה או דרך האינטרנט ?

ככל טיפול פרטני מתקיים בקליניקה פנים אל פנים. זה מאפשר יצירת ברית טיפולית טובה יותר ומערכת יחסים קרובה ובעלת יחסי אמון שמשפיעים על הצלחת הטיפול. יחד עם זאת יש מטופלים  שמתקשים בהגעה ומעדיפים פגישות וידאו בזום. הדבר ניתן לביצוע ובעזרת מספר כללים ניתן להתגבר על הקשיים העלולים לצוף בפגישות זום. מתאימים את אופן הטיפול לצרכים של המטופל

מהם המינימום הפגישות המומלצות ?

ככלל מדברים על טיפול של שנה . יחד עם זה כל מקרה לגופו . תלוי בקשיים של המטופל . מהן מטרותיו ומה מבקש להשיג לעצמו. במצבים בהם יש פגיעה עצמית ואובדנות או שיש סכנה לחיי המטופל מומלץ ורצוי לקיים 2 פגישות בשבוע ומשהושגה התייצבות ניתן לעבור לפגישה אחת בשבוע.

האם DBT  עוזר גם לטיפול בדיכאון או חרדות ?

הטיפול משיג תוצאות משמעותיות גם בשיפור מצבי דכאון והפחתת התקפי חרדה. בטיפול לומדים מיומנות של ויסות רגשות. לומדים כיצד לזהות התקפי חרדה עוד לפני שהם מתפתחים . מפתחים מודעות של תשומת לב לגוף למחשבות ולרגשות ובעזרת טכניקות קירקוע ניתן לשלוט באופן משמעותי בעוצמת התקפי החרדה. בדיכאון נלמדות טכניקות התנהגותיות של עמידות במצוקה ויסות רגשות מיינדפולנס המסייעות להתמודד עם הסימפטומים של הדכאון וכן מתמודדים עם בעיות הקשורות לאיכות חייו של המטופל ולמצוקה ממנה נבע הדכאון.

האם שיטת טיפול DBT עדיפה על השיטה הפסיכולוגית הרגילה ואם כן למה?

טיפול DBT הוא בין הטיפולים הפסיכולוגים מבוסס מחקרית ומוכח תוצאות. למטפל יש הבנה דינמית מעמיקה על מקורות הקושי של המטופל ובעזרת כלים קוגניטיבים התנהגותיים מלמד המטפל את המטופל טכניקות התמודדות וארגז כלים שמסייע למטופל להשיג תוצאות ארוכות טווח משמעותיות הנשמרות לזמן רב. בשונה מטיפולים רבים שמסייעים להשיג הקלה ושיפור בהבנת מקורות הבעיה טיפול DBT אינו תוכנית למניעת התאבדויות אלא מלמד את המטופל לחיות חיים ששווה לחיות.

איך מתאימים לי מטפל ? על סמך מה?

מחקרים רבים שבדקו מה עובד בטיפול ומה מייצר תוצאות ממשיות הגיעו למסקנה שיותר משחשובה שיטת הטיפול חשוב הקשר בין המטפל למטופל. ולכן בטיפול DBT מושם דגש רב החל מהפגישה הראשונה על בניית מערכת יחסים טובה בין המטפל למטופל . אין בחדר מומחה ומטופל אלא המטפל והמטופל הם צוות שעובד ביחד המטפל מביא את המומחיות לשיטה והמטופל הוא מומחה לעצמו. יחסים של אמון ופתיחות הם קריטיים להצלחת הטיפול ומהווים מרכיב חשוב בdbt

מטפל DBT צריך להיות מטפל מנוסה ותיק שלמד והתמחה בשיטה ומלווה באופן קבוע מקצועי על ידי צוות עמיתים. כל אלה תוך בחינת נתוניו של המטופל מהווים בסיס יציב להצלחה בהתאמת המטופל.

מהו אורך הטיפול ? כמה זמן אצטרך עד שארגיש טוב יותר?

טיפול טוב ומלא אורך לפחות כשנה . ומשולבים בו על פי נתוניו של המטופל עבודה פרטנית וקבוצתית אם כי למטופלים שאינם מעדיפים לימוד מיומנויות במסגרת קבוצתית ניתן לעשות זאת גם במסגרת פרטנית. מאחר ומדובר בלימוד הרגלים חדשים ומיטיבים לחיים נדרשים כמו בכל דבר חדש שעושים בחיים זמן לתירגול ולהפיכת הרגל חדש להרגל קבוע. מידת ההתקדמות תלויה במטופל במידת מחויבותו לטיפול וברמת המוטיבציה שלו. מטופלים רבים מדווחים על תחושת הקלה החל מהפגישה הראשונה כאשר הם פוגשים את המטפל ונבנים יחסי אמון טובים הגורמים למטופל להרגיש מובן ושיש תקוה ומזור לקשייו.