דבורי חדרי-חביב פסיכותרפיסטית מומחית טיפול DBT

יוגה רגישה לטראומה

תוכן עניינים

יוגה רגישה לטראומה היא דרך נוספת לטיפול בטראומה. יוגה רגישה היא שיטת יוגה שנחקרה פותחה ונמצאה כתורמת להחלמה וכבעלת תועלת רבה לשורדי טראומה מורכבת והפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD).

השיטה  פותחה במרכז הטראומה בברוקליין, מסצ’וסטס, וכוללת יסודות בתורת הטראומה, תורת ההתקשרות, מדעי המוח ותרגול האטה יוגה עם דגש על צורות יוגה מבוססות-גוף ותרגולי נשימה

ד”ר בסל ואן קולק מייסד ומוביל המרכז לטראומה בשיתוף עם דיוויד אמרסון מנהל שרותי היוגה חקרו וביססו הבנה מעמיקה בנוגע להשפעה הסומטית של טראומה הנרשמת בגוף וערכו ניסויים קלינים שסיפקו בסיס ראיות להדגמת יעילות של יוגה רגישה טראומה לטיפול בהפחתת סימפטומים  של טראומה וטראומה מורכבת -PTSD.

Yoga יוגה טראומה

במצבי דחק ופוסט טראומה מערכת העצבים רגישה במיוחד ונעה בכאוס  בין מצבים של עוררות גבוהה (הבאה לידי ביטוי במתח שרירי, נשימה מהירה ושטחית, קצב לב מוגבר, חרדה, זעם ואימפולסיביות) למצבים של עייפות גדולה, קהות רגשית וניתוק.

יוגה רגישה לטראומה מסייעת באיזון וויסות של מצבים אלה באמצעות הכלים של היוגה – ריכוז, תנועה, נשימה והרפיה. 

העקרונות של השיטה מבוססים  על הבנת הנוירופיזיולוגיה של מצבי דחק ופוסט טראומה ומשלבת כלים גופניים ומנטאליים המאפשרים החזרה וביסוס של תחושת בטחון, ויסות של מערכת העצבים האוטונומית וטיפוח תחושת שליטה, ובחירה.

במה יוגה רגישה לטראומה עוזרת?

עוזרת לניצולי טראומה מורכבת ומתח פוסט טראומטי להתחבר מחדש בעדינות עם גופם בסביבה בטוחה ותומכת על ידי למידה של היכולות הבאות:

  • ללמוד להיות נוכח
  • להתאמן בקבלת בחירות
  • לחוות נקיטת פעולה יעילה אקטיבית
  • לחוש את הסביבה שלך
  • הגדלת והפחתה של עוצמת השרירים
  • חיבור עם הגוף והסביבה באמצעות נשימה

ניתן להציע יוגה רגישה לטראומה במפגשים אישיים או בקבוצות קטנות עם מפגשים הנמשכים בין 15 דקות ל-60 דקות. לא נדרש  צורך בניסיון קודם ביוגה.

המחקרים מוכיחים כאשר נפגעי טראומה וטראומה מורכבת מתרגלים יוגה רגישת טראומה זה נותן להם תמיכה ויציבות בהתמודדות היומיומית ,ברכישת כלים אישיים לוויסות . השיטה תומכת באיזון מערכת העצבים והמעברים בין המצבים השונים שלה  מתרגלים ילמדו כיצד לטפח תגובה הולמת למצב במציאות על ידי זיהוי איתותים במערכת העצבים התיידדות עם תחושות הגוף כמקום בטוח פיתוח מסוגלות ואמון עצמי שליטה והגדלת חלון הסיבולת .

מחקרים מראים כי לאחר 10 שבועות של תרגול קיים שיפור משמעותי ביכולות הויסות העצמי.

  • בשיעור יוגה לנפגעי טראומה מקפידים על שלושה מרכיבים חשובים:
  • פיתוח יכולת שליטה ואפשרות נוכחת של בחירה בכל רגע נתון
  • מערכת יחסים המבוססת על אמון ובטחון בין המנחה למתרגל
  • שיפור מתמיד בבניית מערכת יחסים מיטיבה בין המתרגל לגופו

דגש מיוחד מושם על מערכת היחסים בין המתרגל למנחה, מערכת יחסים המבוססת אמון. חלק חשוב מהאמון נבנה כאשר המתרגל מרגיש שוב ושוב שהוא יכול לעשות כפי יכולתו ורצונו ועדיין יהיה אהוב ורצוי בשיעור.

בחירה היא פרמטר מרכזי לאנשים שחוו טראומה ונלקחה מהם השליטה  -האפשרות לבחור אם בכלל לבצע את התנוחה/תרגיל, באיזה ואריאציה לבצע אותם ולמשך כמה זמן, חשובה לכל אחד, בלי קשר לטראומה, על מנת לפתח קשיבות וחמלה כלפי הגוף שלנו ולהמנע מפציעות. אין “חובה” אין “צריך” ואין “נכון/לא נכון”. יש את מה שמתאפשר ומתאים כרגע לגוף שלי. לכן, גם השפה היא מזמינה ולא מחייבת. כמובן תוך התייחסות לעוגני בטיחות למניעת פציעות.

לאנשים עם פוסט טראומה העניין חשוב עוד יותר, מאחר ובעבר לא היתה להם אפשרות בחירה. סיטואציה מסוימת, ואולי הרבה יותר מאחת, נכפו עליהם ועל גופם ונותר להם רק לשרוד. הבעלות על גופם אבדה וחשוב להחזירה, ע”י פיתוח מודעות לעובדה שבשיעור היוגה אין כפיה. באים מבחירה ומתרגלים מבחירה.

מגע הוא אופציונלי ועדיף להמנע אך ניתן לשאול ולוודא באם המתרגל מעונין ולהשאיר אצלו את אפשרות הבחירה.

אני מזמינה אתכם להכיר את הטיפול DBT.

טיפול DBT, שפותח לפני למעלה מ-30 שנה, מתמקד בוויסות רגשות והתנהגויות. הוא מבוסס על ההנחה שאנשים עם הפרעות אישיות גבוליות מתקשים לווסת רגשות באופן בריא.

הטיפול הוכח כיעיל מאוד עבור מטופלים הסובלים מקשיים רגשיים רבים, בינהם טראומות.

כלי נגישות

Powered by - Wemake

אתר קורסים מתקדם מבית
 
סקולילנד

התחברות מהירה
באמצעות לינק חד פעמי

שלחו לי לאימייל

התחברות לאתר