טיפול DBT - טיפול דיאלקטי התנהגותי

טיפול DBT הוא טיפול דיאלקטי התנהגותי שפותח לפני כיותר משלושים שנה. טיפול DBT מניח הנחת יסוד המבוססת על התיאוריה הביו סוציאלית שטבעה מרשה לינאיאן לפיה הפרעות אישיות גבולית נובעות מהפרעה בתפקוד היוצרת לקות במערכת הויסות של הרגשות.

ולמעשה העבודה הראשונה בטיפול דיאלקטי התנהגותי הייתה בראשית שנות ה-90. למעלה מ-700 עבודות ומאמרים פורסמו וספרים רבים נכתבו מאז. את הפופולאריות והיעילות של הטיפול ניתן לזקוף באופן מובהק שאין עליו עוררין להצלחתו המוכחת בקרב מטופלים קשים הסובלים מקושי בוויסות רגשי והפרעות חרדה דיכאון קו מורבידיות שונות.

טיפול דיאלקטי התנהגותי – השלכות מהילדות

התיאוריה הביו-סוציאלית מניחה כי האינטראקציה בין תכונות מולדות וסביבת גדילה שאינה מותאמת לצרכיו הייחודיים של הילד היא הגורם העיקרי להתפתחות ההפרעה. לא מדובר בהכרח בסביבה מזניחה או מתעללת אלא סביבה שכזו שלא נותנת מקום לתחושותיו, רגשותיו ומחשבותיו של הילד, פוסלת אותם מבטלת אותם או מקטינה אותם ואינו נותנת לו מקום לגיטימציה והבנה כתוצאה מכך הילד לומד שתחושותיו, מחשבותיו, ופעולותיו הן חסרות חשיבות, והוא אינו מפתח את היכולת לסמוך על מה שהוא מרגיש או להבין כיצד הרגשות עוזרים לו להתמודד עם מצבי חיים בצורה שמקדמת אותו. לעיתים אותו ילד ייחשף לסביבה פוגענית מזניחה ומתעללת ויגדל במרחב מחיה רגשי בו יש סערות רגשיות תכופות, חרדות פחדים וחווית פגיעה מתמשכת, שתוביל את הילד למצב בו הוא מתקשה לתקף את רגשותיו וסובל ממצבי רוח משתנים ומסערות רגשיות עזות ומכאיבות שמטלטלות את חייו ויבואו לביטוי בתחומי חייו השונים.

איזה תובנות טיפול DBT מקנה לי?

  • טיפול דיאלקטי התנהגותי או במילים אחרות טיפול DBT מבוסס בחלקו על טיפול התנהגותי קוגניטיבי.
  • DBT מספק כלים התנהגותיים יישומים שמסייעים למטופל נגישות ומסוגלות ליישום הרגלים חדשים בחיים מחוץ לחדר.
  • DBT מספק פיתוח תפיסה דיאלקטית על החיים ומטרת העל של השיטה היא בניית חיים ששווים את המאמץ הכרוך בהם בעזרת טיפול דיאלקטי התנהגותי.
  • משמעותה שמירה על איזון בין דברים שנמצאים לכאורה בסתירה ולא תואמים או בעימות. החיים מלאים סתירות וחסר עקביות והמציאות בה אנו חיים אינה מתקיימת בשחור לבן.
  • משמעותו טיפול מושתת על המתח שבין שינוי וקבלה, בעזרת לימוד ותרגול לאנשים עם קשיים נפשיים
  • מלמד על ויתור על הרגלים שנלמדו ותורגלו לאורך שנים.
  • מספק תובנות ויכולת קבלה של המציאות בהווה כפי שהיא בעזרת חמלה עצמית וסבלנות עד אשר המצב ישתנה.

שלבים בתחילת הטיפול

תחילה אנו מסכימים מראש על שנה של טיפול DBT מקיף לצורך עבודה אופטימלית, ומשום שטיפול דיאלקטי התנהגותי זה לוקח זמן.
 
טיפול DBT נתפס לעיתים כטיפול יקר – ואכן הוא טיפול יקר הדורש התחייבות אך מוכח תוצאות. ועבור מטופלים רבים הנודדים שנים רבות מטיפול לטיפול מדובר בטיפול בעל פוטנציאל הצלחה שהוכח כיום  כגבוהה ביותר מכיוון שהוא משלב טכניקות טיפוליות רבות לעומת טיפולים אחרים שמשלבים טכניקה אחת ומתמקדים בה.

היררכית טיפול DBT ראשונה – הערכת מצבי הסיכון השונים

ההיררכיה הראשונה מתייחסת למצבי סיכון במידה והם קיימים לא מדברים על שום דבר אחר אלא מתעדפים נושאים אלה ומיישמים לימוד המסייע להפחית את דפוסי ההתנהגות המסכני חיים.

היררכיית טיפול DBT שנייה – מחויבות המטופל לטיפול

בהיררכיה השנייה – עובדים על בעיות הקשורות למחויבות לטיפול ועל בעיות הקיימות בקשר הטיפול. איחורים היעדרויות, קשיי תרגול וכו’. המטרה של היררכיה זו היא לבסס תשתית מוצקה ויציבה של עבודת צוות מטפל מטופל וברית טיפולית חזקה שתאפשר למטופל להישאר לאורך זמן ולא לנשור מהטיפול.

היררכית טיפול DBT שלישית – השגת יציבות ועיבוד הטראומה

בהיררכיה השלישית – מתחילים לטפל בבעיות הקשורות לאיכות חייו של המטופל – בעיות במערכות יחסים , תעסוקה ועוד.

כאשר מושגת יציבות , פחתו ונעלמו דפוסי התמודדות מסכני חיים והברית הטיפולית חזקה ניתן לעבוד על עיבוד הטראומה והשפעותיה על החיים.

טיפול די בי טי

איך אדע אם מתאים לי להתחיל טיפול DBT ? אילו דפוסים ורגשות מאפיינים דרישה לטיפול ?

אם אתה חווה תחושות קבועות של בלבול, שיעמום, ריקנות. מתקשה להגדיר לעצמך מה אתה רוצה שאלות כמו : “מי אני?…מה אני מרגיש?…מה אני אמור להרגיש? מה אני רוצה באמת?

אם בתחושות הגוף שלך קיימים  (הפרעות-אכילה, הפרעות בשינה, בקשב ובריכוז. רגישות-יתר או היעדר-רגישות לקולות, לריחות, למגע…) טיפול דיאלקטי התנהגותי יכול לעזור

בתחום-ההתנהגות אם אתה נוטה ל התפרצויות זעם סיכון עצמי התנהגויות אימפולסיביות אובדות שימוש באלכוהול וסמים  כנסיון לברוח מהטלטלות הרגשיות הפוקדות אותך

אם בתחום-היחסים אתה מנהל מערכות יחסים לא יציבות ,עוצמתיות, מלאות “דרמות”, פרידות כואבות, מעברים חדים בין קרבה-אינטימית לריחוק-מנוכר ובין אהבה לשנאה, קנאה ותסכול..

  אם אתה מבחין בחשיבה חזרתית , לופים של חשיבה טורדנית לעיתים פרנאוידית ניתוקים פלאשבקים דאגנות  ,קשיי ריכוז וקשיי מיקוד.

סוגי טיפולים שאנו ב-DBTeach מספקים

טיפול DBT – טיפול דיאלקטי התנהגותי

שיטת טיפול  דיאלקטי התנהגותי פותחה בתחילת שנות התשעים ויועדה בעיקר לאנשים הסובלים ממגון בעיות שבסיסן הוא קושי בויסות רגשי. השיטה נחשבת יעילה במיוחד ובעלת יתרונות בולטים על פני טיפולים קונבציונלים אחרים במקרים של הפרעות אישיות, התמכרויות, הפרעות אכילה.מצבים אובדניים וקשיים במערכות יחסים. המטופל לומד מיומניות של ויסות רגשות עמידות במצוקה וכלים לתקשורת אפקטיבית יותר ולומד להפוך את חייו לחיים שראוי לחיות ובעלי ערך.

טיפול DBT קבוצתי
Group DBT therapy

טיפול קבוצתי DBT הוא טיפול שמתקיים בקבוצה של אנשים בה לכל המשתתפים יש אותה בעיה.
זהו תהליך טיפולי מתמשך בו הקבוצה נפגשת אחת לשבוע או שבועיים באופן קבוע . מספר המשתתפים בד”כ קטן בין 6-8 אנשים כדי לאפשר אינטימיות ופתיחות. קבוצה זו מונחית על ידי מטפל מנחה שעבר הסמכת קורס DBT למטפלים.

יתרונות טיפול DBT קבוצתי:

  1. מאפשר תמיכה וחיזוק מחברי הקבוצה ולא רק ממטפל אחד

  2. ההשתייכות לקבוצה מאפשרת תחושת הקלה והרגשה שאתה לא חריג בבעייתך- “צרת רבים”

  3. קבלת עצות מאנשים שנמצאים “באותה סירה” 

  4. הזדמנות ללמידה מניסיונות התמודדות של אחרים.

  5. מסגרת חברתית

תחושת “הביחד”  יוצרת אוירה ומוטיבציה לאנשים להבין ולהתמודד עם בעייתם.

DBT דינאמי קצר מועד

זוהי שיטת טיפול דינאמי קצר מועד המאפשרת התמודדות עם בעיות קליניות מורכבות בזמן יחסית קצר. הטיפול מסייע בזהוי הסימפטומים המקשים על האדם בחייו ומאפשר לו לחוות רגשות, דחפים, משאלות שהיו קבורים. האדם מתנסה בחוויה בה הוא בא במגע עם רגשותיו האמיתיים ומזהה כיצד אלה מקיימים דיאלוג בין התנסויותיו בעבר לחייו כיום. במקביל לחקירה הרגשית מרחיב האדם את החקירה הקוגנטיבית שלו לזיהוי ורכישת דפוסים חדשים של התנהגות.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT)

טיפול שהוכח מחקרית כבעל תוצאות משמעותיות. הטיפול נותן כלים לאדם לזהות את השילוב המתקיים בין מחשבה רגש והתנהגות.

זהו טיפול קצר מועד המסייע באיתור דפוסי חשיבה והתנהגות המייצרים קושי רב והחלפתם ברכישת דפוסים בריאים וכלים להתמודדות. שיטת טיפול זו יעילה לטיפול במגוון הפרעות חרדה ,דכאון, פוסט טראומה, קשיים במערכות יחסים וכדומה.

הדרכת הורים ותאום טיפול

ייעוץ להורים המתמודדים עם בעיות הקשורות לילדיהם או להתמודדות עם גיל ההתבגרות

הייעוץ הוא ממוקד ונותן כלים מעשיים ובדר”כ גם קצר יותר לעומת טיפול. 

כמו כן ניתן ייעוץ משפחתי למשפחות המתמודדות עם בן משפחה הסובל ממשבר נפשי וחוסר תפקוד מתמשך. הייעוץ יכול להנתן בבית המשפחה או בקליניקה ומטרתו הקניית כלים להתמודדות ביום יום ותיווך בין המשפחה למסגרות שיקומיות היכולות לסייע לבן המשפחה

טיפים להתמודדות עם מציאות מדכאת על פי גישת טיפול DBT

קבלה-שלמה היא הנכונות להרשות למציאות להיות מה-שהיא ואז להסכים להשתתף במציאות כפי-שהיא.

קבלה שלמה זוהי מחויבות-פנימית לשנות את דרך-החשיבה שלנו על המציאות: להמיר “תקיעות” ב”נכונות”? קבלה-שלמה של מצב בהווה אין פירושה להסכים (להשלים) איתו וגם לא עם מה שהיה בעבר. קבלת-המציאות, כפי שהיא, זו פעולה של בחירה בעוד שהסכמה/השלמה איתה זה לוותר על פעולה (כניעה, “הרמת ידיים”).

הכוונה כאן היא לא להיכנס לעמדה תבוסתנית בין השלמה עם המציאות ויאוש אלא להצליח לעשות הבחנה בריאה בין מה אני לא יכול לשנות במציאות וצריך לקבל אותה כמו שהיא ברגע הנוכחי ומה בכל זאת ניתן לעשות בתוך המציאות הבלתי רצויה בה אני נמצא.

להלן השלבים לתרגול קבלה עצמית על פי מייסדת DBT מרשה לינהאן

  • כאשר אנחנו מפקפקים במציאות או נלחמים במציאות (“זה לא צריך להיות ככה”) נזכיר לעצמנו שהמציאות הלא נעימה היא בדיוק כפי שהיא ואינה ניתנת לשינוי (“זה מה שקרה”)
  • כשאנחנו מסרבים להאמין במה שקרה נזכיר לעצמנו שיש סיבות למציאות (“ככה דברים קרו”)
  • נתרגל קבלה בשלושה ערוצים (נפש, גוף, רוח) – נשתמש בדיבור עצמי מקבל, טכניקות הרפיה, מודעות ו/או דימויים
  • נדמיין את התנהגויות שהיינו עוסקים בהן אם היינו מקבלים את העובדות ולאחר מכן נתנהג בדיוק באותה צורה כאילו כבר קיבלנו את המציאות
  • נדמיין, שאנו מאמינים במה שאנו לא רוצים לקבל ונחזור על מה ההינו רוצים לעשות אילו ההינו מצליחים לקבל זאת.
  • נשים לב לתחושות הגוף כשאנחנו חושבים על מה אנו צריכים לקבל ולהכיר.
  • נאפשר לאכזבה, עצב או צער להתעורר בנו
  • נמצא בתוכנו הכרת תודה למה שיש בחיים ונקבל שהחיים יכולים להיות שווים לחיות גם כשיש כאב
  • נערוך טבלה של חסרונות ויתרונות בלקבל את המציאות כמו שהיא.

טיפים להרגעה עצמית ע”י שיטת חמלה ב-DBT

  • “ככה זה עכשיו”.
  • “אחרי מה שכבר קרה, לגמרי הגיוני מה שיש עכשיו”
  • “אני לא יכול/ה לשנות את מה שכבר קרה”.
  • “לא עוזר להילחם בעבר”.
  • “מי שעסוק בעבר מפספס את ההווה”.
  • “רגע-ההווה הוא הרגע היחיד שיש לי שליטה עליו באמת”.
  • “זה בזבוז זמן להיות תקוע במה שכבר קרה (ייקרה)”.
  • “מה שקורה עכשיו, קורה עכשיו, גם אם אני לא אוהב/ת את זה”.
  • “מה שיהיה- יהיה, אין טעם לדאוג לזה עכשיו”.
  • “זה מה שיש”

אחרי שנוכל להיות בקבלה שלמה של המציאות כמו שהיא, נוכל להפסיק להילחם ולהפנות את האנרגיה לשינוי באזורים בהם אפשרי השינוי.

שאלות ותשובות נפוצות :

אם הדרך שבא אתה מתנהג כתוצאה מהרגשות שאתה מרגיש מפריעה למערכות היחסים שלך עם אנשים שונים ,במשפחה בעבודה או בכל מקום אחר. יתכן שזה סימן לכך ש-DBT יכול להתאים לך. אם הרגשות שלך מרגישים חסרי שליטה, מציפים או מתישים, DBT עשוי גם להיות מועיל

ככל טיפול פרטני מתקיים בקליניקה פנים אל פנים. זה מאפשר יצירת ברית טיפולית טובה יותר ומערכת יחסים קרובה ובעלת יחסי אמון שמשפיעים על הצלחת הטיפול. יחד עם זאת יש מטופלים שמתקשים בהגעה ומעדיפים פגישות וידאו בזום. הדבר ניתן לביצוע ובעזרת מספר כללים ניתן להתגבר על הקשיים העלולים לצוף בפגישות זום. מתאימים את אופן הטיפול לצרכים של המטופל

ככלל מדברים על טיפול של שנה . יחד עם זה כל מקרה לגופו . תלוי בקשיים של המטופל . מהן מטרותיו ומה מבקש להשיג לעצמו. במצבים בהם יש פגיעה עצמית ואובדנות או שיש סכנה לחיי המטופל מומלץ ורצוי לקיים 2 פגישות בשבוע ומשהושגה התייצבות ניתן לעבור לפגישה אחת בשבוע.

טיפול DBT הוא בין הטיפולים הפסיכולוגים מבוסס מחקרית ומוכח תוצאות. למטפל יש הבנה דינמית מעמיקה על מקורות הקושי של המטופל ובעזרת כלים קוגניטיבים התנהגותיים מלמד המטפל את המטופל טכניקות התמודדות וארגז כלים שמסייע למטופל להשיג תוצאות ארוכות טווח משמעותיות הנשמרות לזמן רב. בשונה מטיפולים רבים שמסייעים להשיג הקלה ושיפור בהבנת מקורות הבעיה טיפול DBT אינו תוכנית למניעת התאבדויות אלא מלמד את המטופל לחיות חיים ששווה לחיות.

טיפול טוב ומלא אורך לפחות כשנה . ומשולבים בו על פי נתוניו של המטופל עבודה פרטנית וקבוצתית אם כי למטופלים שאינם מעדיפים לימוד מיומנויות במסגרת קבוצתית ניתן לעשות זאת גם במסגרת פרטנית. מאחר ומדובר בלימוד הרגלים חדשים ומיטיבים לחיים נדרשים כמו בכל דבר חדש שעושים בחיים זמן לתירגול ולהפיכת הרגל חדש להרגל קבוע. מידת ההתקדמות תלויה במטופל במידת מחויבותו לטיפול וברמת המוטיבציה שלו. מטופלים רבים מדווחים על תחושת הקלה החל מהפגישה הראשונה כאשר הם פוגשים את המטפל ונבנים יחסי אמון טובים הגורמים למטופל להרגיש מובן ושיש תקוה ומזור לקשייו.

המלצות מטופלים:

קצת עליי

דבורי חדרי-חביב טיפול DBT מטפלת

דבורי חדרי חביב,  MSW

פסיכותרפיסטית מומחית בטיפול  DBT, טיפול דיאלקטי התנהגותי ומדריכת מטפלים בשיטה זו.

ממייסדות האגודה לטיפול DBT בישראל וחברת הוועד.מומחית בטיפול בטראומה, הפרעות אישיות, וטיפול בפגיעות מיניות.

בעלת קליניקה פרטית. כיום מרצה ללימודי DBT בארגונים שונים להכשרה מטפלים כגון אוניברסיטת בר אילן ומסגרות נוספות.